pakejmurah

Mereka yang Nak Ke Pengkalan Kubur , tempat tempat yang sesuai Dilawati Sepanjang Perjalanan

Jarak perjalanan daripada bandar Kota Bharu  Ke Pengkalan Kubur adalah sejauh kira-kira 25 kilometer dan lebih kurang 10 kilometer dari bandar Tumpat. Ia bersempadan dengan Thailand, iaitu pekan Takbai,Narathiwat.Daripada pekan Takbai,jaraknya adalah lebih kurang 2 kilometer dengan jalan pengangkutan air seperti Feri dan bot.

Antara tempat persinggahan yang dicadangkan oleh admin adalah seperti berikut :

Pengusaha Serunding kampung Laut

KAMPUNG Laut di Tumpat sememangnya terkenal dengan perusahaan serunding, malah ia mendapat jolokan perkampungan serunding dek kerana populariti makanan tradisi negeri Kelantan itu.

Perusahaan yang diwarisi turun temurun itu diusahakan lebih 60 pengusaha yang asalnya melakukannya secara tradisional dan kecil-kecilan di rumah.

Tokong Wat Photivihan (Buddha Tidur)

Patung Budha Baring di Wat Phothivihan di Kampong Jambu, Jalan Meranti yang kedua terbesar di dunia selepas Myannmar. Wat Photivihan menjadi kebanggaan

masyarakat berketurunan Siam di Kelantan dan Malaysia. patung Budha baring itu sepanjang 40.9 meter dan tinggi 10.6 meter dalam kawasan kira-kira 2.4 hektar yang dibina dengan perbelanjaan kira-kira RM2 juta.

Menariknya terdapat terdapat sebuah patung dalam keadaan tidur didalam wat ini, selain menjadi tumpuan penganut agama Budha, wat ini sering dikunjungi oleh pelbagai kaum untuk tujuan pelancongan. Patung Budha duduk di Kampong Jubakar, Tumpat, Kelantan.

Sebelum sampai di Pekan pengkaln Kubur ada satu lagi patung budha …Sitting Buhda

Pekan Pengkalan Kubur

Syurga Membeli Belah. Itulah panggilan yang selalu kita dengar kalau bercakap pasal Kawasan Bebas Cukai Pengkalan Kubor. Kat sini korang boleh membeli barang-barang seperti jersi, pakaian wanita, kuali belanga, toto, handbag berjenama(replika),coklat dan sebagainya pada harga yang  murah

Waktu urusniaga kawasan Bebas Cukai ialah dari jam 08.00 pagi hingga 05.45 petang setiap hari termasuk hari minggu bagi negeri Kelantan(Jumaat & Sabtu). Semua peniaga dikehendaki mematuhi waktu ini terutama waktu tamat berniaga di akhir hari bagi menjamin pembeli tiba di kaunter pemeriksaan kastam sebelum pukul 06.00 petang, ini adalah kerana waktu membayar cukai sehingga pukul 06.00 petang sahaja.

Meneruskan atvt sehingga ke Petang beristirehat di Pantai Sri Tujuh

Pantai Sri Tujuh

Pantai Sri Tujuh terletak di Tumpat,Kelantan. Ia dinamakan Pantai Sri Tujuh kerana terdapat 7 buah teluk atau lebih di sini. Ia merupakan kawasan rekreasi yang menarik kepada pengunjung terutama dari Kelantan. Pantai Sri Tujuh berhampiran dengan Pengkalan Kubur dan Stesen keretapi Tumpat

Disini juga tempat berlangsungnya acara Tahunan Malaysian International Kite Festival”

Selain dari gerai makan yang banyak terdapat juga  Muzium Wau yang sesuai untuk dilawati dibuka dari jam 9.00 pagi sehingga 5 Petang

 

Related post :

Apa Aktiviti Melawat Kelantan Yang menarik.

Selepas sarapan bercadang nak merewang-rewang  Sekitar Kota Bharu

Bagi Mereka yang Nak Ke Rantau Panjang , tempat tempat yang sesuai Dilawati di Sepanjang Perjalanan adalah seperti berikut

Bagi Mereka yang Nak Ke Pengkalan Kubur  , tempat tempat yang sesuai Dilawati Sepanjang Perjalanan adalah seperti Berikut

Xcell Travel & Tours KPL No : 7355, MOF Reg. Number 357-0224 8937, Mengutamakan Pakej Perlacongan Dalam Malaysia termasuk Tour Guide Service dan perkhidmatan yang berkaitan , Antara Pakej yang  kami tawarkan :

  • Kelantan city Tour ,
  • Kelantan Foating Market
  • Pakej pulau Perhentian
  • Pakej Pulau Redang
  • Pakej Pulau Langkawi
  • Pakej Ke Cameron Highland
  • Pakej Candat sotong
  • Pakej memancing
  • Perkhidmatan Sewa Pandu Van
  • Airport Transfer ke Hotel Dan Jetty Kuala besut
  • Perkhidmatan Bus Persiaran

Berminat nak join group :

Apa Aktiviti Melawat Kelantan Yang menarik.

Mungkin ada yang tertanya-tanya apakah aktiviti/tempat melawat kelantan semasa berada di sini. Bersama ini admin cadangkan idea-idea semasa berkunjung ke Kelantan. Mungkin boleh dijadikan penduan untuk tetamu yang melawat kelantan.

Di sebelah pagi bagi mereka yang tercari-cari tempat untuk bersarapan , saya cadangkan beberapa tempat bersarapan pagi di kedai-kedai /restoran /Kopitiam Pilihan yang menyediakan pelbagai menu pilihan antaranya :

Nasi Kerabu Kambing Bakar 

Ini adalah antara restoran Nasi Kerabu yang power gila. Menu terbaiknya adalah Nasi Kerabu Kambing Bakar. Lauk banyak. Dagingnya fuh memang menjilat jari. Sekali makan pasti terngiang-ngiang. Letaknya sebelah balai bomba Kota Bharu. Restoran mula dibuka seawal jam 7 pagi.
Menu power: Nasi Kerabu Daging Bakar
Lokasi: Sebelah Balai Bomba Kota Bharu
Waktu: 7 pagi – 12 tengahari

Selain dari kedai ini, ada beberapa buah kedai /restoran yang turut menawarkan nasi kerabu kambing bakar, seperti di jalan berek 12, jalan kedai buloh , Restoran di Taman Uda Murni,

Nasi Daun Pisang

Restoran ini menyediakan sarapan pagi dengan pelbagai jenis Lauk Pauk, antara yang menarik di sini adalah Nasi Ayam Kampung Dan Nasi berlauk Ikan. Ayam kampung yang panas menyelerakan pengunjung dengan haruman daun Pisang yang menambah selera sarapan Pagi.

Lokasi: Batu 2 Jalan Pengkalan Chepa Kota Bharu
Waktu: 7 pagi – 12 tengahari

Nasi Ayam Kampung Madu

Restoran ini tidak ada nama. Letaknya di lorong Merican. Belakang pasaraya Billion. Menu kedai ini hanya satu saja iaitu Nasi Ayam Kampung Madu. Setiap hari kedai ini pasti penuh. Resipinya memikat. Biasanya kalau ambo makan, ambo akan pesan 4 ketul ayam.
Menu power: Nasi Ayam Kampung Madu
Lokasi: Lorong Merican (belakang pasaraya Billion)
Waktu: 7 pagi – 1 tengahari

Selain dari kedai ini, ada beberapa buah kedai /restoran yang turut menawarkan nasi kerabu Ayam kampung Madu sperti di Jalan PCB, Jalan Salor Pasir Mas , Jalan Sri cermerlang

 Nasi Ikan  Kak Chik

Nasi ini boleh dijumpai di gerai di tepi-tepi jalan. Setiap hari lebih 6000 bungkus sehari terjual. Bukan saja di Kota Bharu, malah di Kuala Lumpur. Ada yang panggil nasi ini sebagai nasi terbang kerana nasi ini dihantar ke KL setiap hari menggunakan kapal terbang. Cara nak kenal nasi bungkus ini adalah dengan melihat cop: Nasi Berlaku Kak Chik.
Menu power: Nasi berlauk Kak Chik
Lokasi: Di gerai tepi jalan
Waktu: Sepanjang hari

 

Roti  Tempayan Sri Cemerlang Kota Bharu

 

Dalam banyak roti, ini adalah roti bakar terbaik. Roti lembut dan lazat. Campurkan dengan saus kari kambing tebal, sememangnya dibangkitkan! Satu lagi menu kuasa di sini ialah lada ayam tandoori ayam. Restoran ini terletak di Jalan Sri Cermerlang Kota Bharu berhadapan dengan Klinik Satu Malaysia .  Kuasa menu: Bread tailed + Kari Kambing 
Lokasi: Jalan Sri Cemerlang Kota Bharu
Waktu: 7 pagi – 1 tengahari

Telur Taliban Din Tokyo

Salah sebuah restoran legend di Kota Bharu. Nama restoran ini Restoran Din Tokyo. Letaknya di dalam bandar Kota Bharu. Berdekatan dengan stesyen bas. Menu terbaik kedai ini adalah telur taliban dan telur ping pong. Telur taliban merupakan telur separuh masak yang sdikit cair. Manakala telur ping pong adalah telur separuh masak yang hampir masak. Bentuknya sama seperti bola ping pong.
Menu power: Telur Taliban + Air Halia Telur Puyuh
Lokasi: Jalan Tok Hakim (berdekatan RHB Kota Bharu)
Waktu: 7 pagi – 10 malam

 

Selepas sarapan bercadang nak merewang-rewang  Sekitar Kota Bharu

Pasar Terapung Kelantan – Pulau Suri

Di daerah Tumpat, terdapat sebuah kawasan yang dikenali sebagai pasar terapung yang berlokasi di Pulau Suri. Pasar terapung ini merupakan pasar terapung pertama yang dibuka di Malaysia yang dikelilingi panorama alam semulajadi yang unik dan cantik.

Pasar terapung di Pulau Suri ini telah menjadi salah satu daya tarikan pelancongan yang baru di daerah Tumpat, Kelantan. Pasar terapung ini sememangnya mampu memberi satu kelainan suasana dan pengalaman kepada pengunjung luar misalnya untuk merasai sendiri suasana kampung dan sungai.

Untuk sampai ke pasar terapung ini, pengunjnung boleh menaiki bot berbayar di Jeti Kuala Besar yang terletak di Kota Bharu. Perjalanan dari jeti ke pasar terapung Pulau Suri ini hanya mengambil masa lebih kurang 10 minit sahaja. Bagi anda yang ingin merasai suasana kampung dan membeli-belah di pasar terapung, bolehlah berkunjung ke sini.

Artikel Penuh: http://www.orangkelantan.com/pasar-terapung-pulau-suri-tumpat.html
© orangkelantan.com

Artikel Penuh: http://www.orangkelantan.com/pasar-terapung-pulau-suri-tumpat.html
© orangkelantan.com
Lokasi: Pulau Suri Tumpat Kelantan

Tiket Boat : RM2.00 Sehala

Bayaran Masuk: Kanak-kanak RM1.00 | Dewasa | Pelancong Asing RM2.00

Alamat: Jalan Tengku Puteri, 15300, Kota Bharu, Kelantan

Waktu: 9.00 pagi – 3.00 Petang (Jummat & Sabtu Sahaja)

Artikel Penuh: http://www.orangkelantan.com/pasar-terapung-pulau-suri-tumpat.html
© orangkelantan.com

DATARAN ILMU

Hari Jumaat telah dimasyhurkan sebagai hari Ilmu di Kelantan dan kelas pengajian seumpama Medan Ilmu di Kota Bharu turut dibangunkan disemua kawasan bagi mendidik seluruh rakyat agar mendalami ilmu agama.

Di mana Dataran ilmu juga memberi ruang kepada peniaga menjual barangan mereka di sini .

Waktu Operasi: Jumaat Sahaja  (7.00am – 12.00 Tengahari)

Alamat: Jalan Dato Pati  15000 Kota Bharu, Kelantan

 

Pasar Siti Khadijah

Siapa tak kenal pasar yang mahsyur di Kelantan ni, di sinilah syurga membeli-belah untuk wanita. Bermacam-macam benda yang dijual di Pasar Siti Khadijah ini, dari barangan kraftangan, pakaian, barang kemas, alat solek, barang sulaman, permainan dan macam-macam lagi, bukan setakat barangan, malahan makanan pun pelbagai jenis seperti kuih-muih Kelantan, keropok, dodol, serunding, rempah ratus dan lain-lain.

Kalau nak membeli-belah di sini, anda akan mendapat harga yang special kalau membeli secara borong, bolehlah beli untuk saudara-mara atau geng-geng pejabat, kalau nak murah lagi, anda boleh cuba untuk bertawar-menawar dengan peniaga.

Kalau dah penat mencuci mata melihat barang-barang di pasar ni, anda boleh menjamu selera di medan selera  yang terdapat di tingkat satu bangunan ini. Boleh rambang mata anda melihat kepelbagaian jenis makanan yang terdapat di sini seperti laksam Kelantan, mee celup, nasi atau mee sup perut, pergh semua sedap-sedap, mesti puas punyalah!

Waktu Operasi: Setiap hari (7.00am – 6.00pm)

Alamat: Jalan Buluh Kubu, 15000 Kota Bharu, Kelantan

Bazar Buloh Kubu

Mengunjungi kompleks membeli-belah tiga tingkat ini menjadi kemestian bagi mereka yang gemar membeli-belah dan mengumpul barangan kraf. Di sini, pengunjung dapat memperoleh barangan kraf seperti kasut buatan tangan, replika alat muzik miniatur, wau yang berwarna-warni, beg-beg, barangan perak yang cantik, aksesori dan pelbagai jenis barangan yang lain. Harga yang berpatutan di sini menjadikan bazar ini amat popular dikalangan penduduk tempatan dan juga pelancong luar.

Waktu Operasi: Setiap hari (7.00am – 6.00pm)

Alamat: Jalan Buluh Kubu, 15000 Kota Bharu, Kelantan

 

Bazar Tok Guru

Bazar Tok Guru adalah salah satu syurga membeli belah yang terkenal dengan konsep membeli belah sambil bersantai bersama keluarga. Kedudukannya yang strategik di tengah-tengah Bandar Kota Bharu yang akan menjadi tumpuan pelancongan di dalam dan luar negeri kerana berhampiran dengan pejabat – pejabat kerajaan, swasta dan universiti di sekitarnya.

Ini yang dikatakan Bazar Tok Guru mercu tandabagi rakyat kelantan kerana segala aspek terkandung di dalam bazar ini. Membeli Belah sambing bersantai akan menjadi tumpuan pelancongan dari dalam dan luar negara.

Waktu Operasi: Setiap hari (7.00am – 6.00pm)

Alamat: Jalan Sultan Ibrahim  15000 Kota Bharu, Kelantan

Muzium Negeri Kelantan

Bangunan muzium ini pada asalnya adalah pejabat Majlis Perbandaran Kota Bharu, namun pada 6 Ogos 1990, bangunan ini telah dirasmikan sebagai Muzium Negeri Kelantan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan. Bahagian dalam muzium ini telah disusun atur yang mana bahagian pertama menunjukkan sejarah negeri Kelantan dari zaman dahulu sehingga ke zaman moden. Di bahagian yang seterusnya pula yang terletak di tingkat atas terdapat pameran seni budaya Kelantan seperti makyong, wayang kulit, rebana ubi dan lain-lain.

Bayaran Masuk: Dewasa RM5.00 | Kanak-kanak RM3.00

Alamat: Perbadanan Muzium Negeri Kelantan, Jalan Hospital, 15000, Kota Bharu, Kelantan

Muzium Adat Istiadat

Kalau teringin nak berkahwin dengan orang Kelantan, apa kata anda singgah ke sini dulu, sekurang-kurangnya dapatlah anda tahu sedikit sebanyak tentang adat dan sejarah masyarakat Kelantan, baru sejuk hati ibu dan ayah mertua, tak gitu?
Muzium Adat Istiadat ini terletak di  Istana Jahar yang siap dibina pada tahun 1887, ia juga merupakan tempat bersemayamnya Al-Marhum Sultan Ismail Ibni Sultan Muhammad ke IV (1920 – 1944). Di sini anda dapat melihat pameran adat DiRaja seperti adat pijak tanah, pertunangan, perkahwinan dan lain-lain. Kalau anda berjalan sehingga ke bahagian belakang istana pula terdapat Balai Senjata yang mana anda dapat melihat senjata-senjata lama yang digunakan di Negeri Kelantan macam kelewang, badik, keris dan lembing.

Muzium Diraja Istana Batu

Dibina pada tahun 1939 oleh Sultan Ismail I untuk dihadiahkan kepada anak saudaranya Yahya Petra sempena perkahwinannya dengan Raja Perempuan Zainab II. Digunakan sebagai tempat bersemayan Sultan Yahya Petra sehingga

tahun 1960. Muzium Diraja Istana Batu ini merupakan destinasi yang perlu dilawati untuk mempelajari lebih banyak lagi tentang keluarga DiRaja negeri Kelantan dan bagaimana suasana di dalam istana yang pernah menjadi tempat kediaman kerabat DiRaja pada zaman dahulu.

Terletak tidak jauh dari muzium ini adalah Masjid Muhammadi Masjid Negeri dan Istana Balai Besar Kampung Kraftangan.

Waktu Operasi: Setiap hari kecuali Jumaat 8.30am – 4.45pm

Bayaran Masuk: Kanak-kanak RM0.50 | Dewasa RM1.00 | Pelancong Asing RM2.00

Alamat: Jalan Tengku Puteri, 15300, Kota Bharu, Kelantan

 Gelanggang Seni

Terdapat pelbagai aktiviti budaya yangdipamerkan di Gelanggang ini seperti wayang kulit, pembuatan wau, silat, permainan gasing, Rebana dan lain-lain lagi. Apalah gunanya kalau datang bercuti ke Kelantan tanpa melihat sendiri kekayaan  budaya tradisional Kelantan ni. Kalau anda nak tahu lebih lanjut lagi tentang butir-butir aktiviti yang dijalankan di Gelanggang Seni, anda boleh mendapatkan maklumat dari pusat pelancongan.

Waktu Operasi: Setiap hari kecuali Jumaat dan Sabtu (8.00am – 5.00pm)

Alamat: Jalan Mahmood, 15200, Kota Bharu, Kelantan

Kota Sultan Ismail Petra

Kota ini adalah tempat tarikan pelancongan yang terkenal di negeri Kelantan. Kalau tak ke sini, tak lengkaplah perjalanan anda di Kelantan, sebabnya, di sinilah terletaknya banyak sekali monumen-monumen yang bersejarah seperti Istana Jahar, Bank Kerapu, Bank Pitis dan Istana Balai Besar. Anda boleh berjalan kaki di sekitar kota ini untuk melawat kesemua lokasi-lokasi bersejarah di sini.

Sebaik anda masuk ke Kota Sultan Ismail Petra, anda akan disambut oleh Pintu Gerbang Kota Sultan Ismail Petra atau Menara Rehal yang menjadi lambang kemegahan ibu negeri Kelantan, Kota Bharu. Terdapat banyak lokasi menarik untuk dilawati di sekitar Menara ini antaranya Padang Merdeka, Istana Balai Besar dan Bank Pitis.

Lokasi lain yang patut anda sekeluarga lawati juga kalau ke kota ini adalah seperti Muzium DiRaja, Masjid Muhammadi dan Kampung Kraftangan.

Xcell Travel & Tours KPL No : 7355, MOF Reg. Number 357-0224 8937, Mengutamakan Pakej Perlacongan Dalam Malaysia termasuk Tour Guide Service dan perkhidmatan yang berkaitan , Antara Pakej yang  kami tawarkan :

  • Kelantan city Tour ,
  • Kelantan Foating Market
  • Pakej pulau Perhentian
  • Pakej Pulau Redang
  • Pakej Pulau Langkawi
  • Pakej Ke Cameron Highland
  • Pakej Candat sotong
  • Pakej memancing
  • Perkhidmatan Sewa Pandu Van
  • Airport Transfer ke Hotel Dan Jetty Kuala besut
  • Perkhidmatan Bus Persiaran

Related Post : 

Bagi Mereka yang Nak Ke Rantau Panjang , tempat tempat yang sesuai Dilawati di Sepanjang Perjalanan adalah seperti berikut

Bagi Mereka yang Nak Ke Pengkalan Kubur  , tempat tempat yang sesuai Dilawati Sepanjang Perjalanan adalah seperti Berikut

Berminat nak join group :

 

Join Us Holiday To Perhentian Island Kuala Terengganu Malaysia

Join Us Holiday on the Open Date as Below:

Our  Next Destination : Pulau Perhentian,Terengganu,Malaysia.

31 of March 2018 To 2 of March 2018

Benefits : Snorkling + Accomodation +  Transfer boat (2ways) + Relaxation trip + Hiking to windmill + Meals

Provide several  type of packages:

Pulau Besar

  • Perhentian Island 2D,1N : From : RM265/pax
  • Perhentian Island 3D,2N : From RM315/pax
  • Perhentian+Redang 4D3N: From RM510/pax

Pulau Kecil

  • Long Beach 3D,2N : From RM380/pax

Your Benefits :

Snorkling + Accomodation +  Transfer boat (2ways) + Relaxation trip + Hiking to windmill + Meals  +

Your Benefits :

Fishing trip , meals(inside boat),snorkling everywhere,island hopping,perhentian island round trip,cooking free,self cruise,transfer boat from jetty besut to perhentian,bbq yellow house,yellow house chalet,life jacket,emergency gun,small boat to the island.

 

Deposit : RM100/pax.

Kids : Free (0-2year) 20% off (3-6 year)

Business Link :

https://t.me/joinchat/DCd26RBfMANCbPRMe0Zu7A

https://chat.whatsapp.com/3sMos7VUdIQ6Dlk9yGZwu5

http://www.xcelltravel.com/

http://wasap.my/60109282086

email : sales@xcelltravel.com/

wan.ghafar@xcelltravel.com

Langkawi 4 hari 3 malam

 

 

Assalamuaikum, hai buat semua pembaca blog xcell travel yang dikasihi sekalian.

Harini saya sangat berbesar hati untuk berkongsi pengalaman En. Wan Ghaffar membawa peserta yang mengambil pakej pelancongan ke Langkawi selama 4 hari 3 malam seramai 16 orang dari SMUA Tarbiah Diniah, Meranti Pasir Mas, Kelantan dengan bajet RM350 (exclude makan). Bagi pendapat sesetengah orang RM350 untuk percutian di dalam negara tambah-tambah ke Langkawi,Kedah boleh dikatakan agak mahal akan tetapi kalau anda tengok betapa padatnya aktiviti yang kami lakukan sepanjang 4 hari disana, pasti mampu membuatkan anda terkejut lalu terus menyimpan angan-angan untuk ke Langkawi.

 

Dengan menggunakan pengangkutan van, perjalanan dari Kota Bharu – Kuala Perlis mengambil masa kira-kira 8jam. Setibanya di Kuala Perlis, Kami menaiki feri untuk menuju ke Langkawi dengan berharga RM 18 sahaja dan mengambil masa lebih kurang 1jam30minit. Kami mengambil tiket feri pukul 8.oo am.

( ok..beratur panjang la pula untuk menaiki feri menuju ke Langkawi)

Sampai di langkawi, kami menginap di Apartment Mahsuri Idaman, Langkawi. Selepas check in, semua masuk bilik masing-masing. Maklum la penatkan..

Pada jam 3.00 ptg semua peserta berkumpul di Lobi Appartment dan bersiap sedia untuk aktiviti yang pertama iaitu menuju ke Nusantara Maju Enterprise dan Haji Ismail Group Sdn. Bhd untuk shopping pelbagai jenis coklat-coklat.Rambang mata dibuatnya.Tapi maaf tidak sempat nak snap gambar maklumlah dah rambang mata tengok coklat sampai terlupa hehe.

ok, perjalan di Langkawi di akhiri dengan melawat di Nusantara Maju Enterprise yang menyediakan pelbagai jenis ubat-ubatan Tradisional seperti minyak gamat dan macam-macam lagi. Untuk yang berminat datang ke Langkawi nanti bolehlah ke Nusantara Maju Enterprise ini pasti puas hati.

 

Ok., hari ketiga di Langkawi kita teruskan aktiviti  yang seterusnya iaitu kami menuju ke….jeng..jeng..jeng.ok2 hari ketiga kami telah berkumpul pada jam 8.00 pagi dan setelah selesai sarapan pagi kami terus menuju ke Geopark dengan persetujuan peserta pakej kami .

Dok sebut pasal Geopark tapi sebenarnya Geopark ini merujuk kepada lokasi-lokasi yang telah diiktirafkan oleh UNIESCO yang mempunyai keunikan geologi tertentu yang termasuklah gunung, batu-batan, sungai, paya bakau, gua, tasik, haiwan liar dan sebagainya. Di Langkawi terdapat 3 lokasi Geopark yang diiktiraf oleh UNESCO iaitu:

  • Kilim Geoforest Park
  • Gunung Machinchang Geoforest Park
  • Tasik Dayang Bunting Geoforest Park

Apa yang kami terangkan tadi merujuk kepada Kilim Geoforest Park. Nak pergi  semua boleh tahan la ongkosnya. Pilih satu or 2 tempat cukuplah tapi bergantung pada bajet anda la kan.

Kami bertolak ke jeti Kilim dengan menaiki van iaitu lokasi untuk menaiki bot. Sampai dilokasi orang boleh dikatakan ramai la juga, maklumlah time hujung minggu. Sesampai saja di situ terus ke kaunter. Projek untuk melawat Geoforest Park ini di usahakan oleh Koperasi Komuniti Kampung Kilim. Untuk menjelajah paya bakau dan juga melihat keindahan pulau-pulau nie terdapat beberapa pekej mangrove tour yang ditawarkan. Kami ambil pekej untuk 2 jam dengan bot yang boleh muat 10 orang.

Pakej nie termasuk melawat sangkar ikan, melihat keindahan hutan bakau, melihat helang, Gua Kelawar, Gua Langsir, Gua Buaya dan Laut Andaman dan dapat lihat ikon Kilim Geoforest Park  dari laut.

Bayar saja tiket, terus saja driver bot datang .Tak payah tunggu lama-lama. Bot boleh tahan besar . OKlah pelayaran bermula.

(baru nak belayar pergi tapi dah makan la pula..hehe)

Keluar sikit saja dari jeti, berdesup brader driver bot memecut menyusuri sungai. Ingat nak bawa slow-slow dapat kami feeling-feeling menikmati keindahan hutan bakau tapi hampeh pula rasa. Apa-apa pun dapat lah melihat sedikit keindahan bakau yang ada di kiri kanan.

Kami tiba di suatu tempat yang terdapat banyak rumah-rumah terapung. Driver bot singgah di salah satu rumah terapung nie. Rupanya rumah-rumah nie ialah sangkar ikan. Kat sini ada beberapa sangkar ikan. Dalam sangkar kat sini bukan setakat ikan saja tetapi ada macam-macam hidupan laut yang di pelihara seperti ketam, udang dan siput.

Perjalanan diteruskan ke Gua Buaya atau Crocodile Cave. Gua nie seperti lorong yang menembusi pulau. Sebab apa dapat nama buaya, mungkin ada buaya kot kat gua nie, entahlah. Gua nie tak berapa luas tetapi bot boleh menyusurinya mengikut keadaan air. Kalau air pasang, bot yang tinggi tak boleh masuk, nanti bumbung sangkut.

Berhampiran jeti Kilim satu lagi tempat untuk dilawati iaitu Gua Kelawar.

Kat sini disediakan torch light untuk disewakan untuk digunakan ketika berada dalam gua. Bolehlah guna untuk suluh kelawar yang bergayut dalam gua nie dan juga suluh jalan.

Kat siling gua terdapat banyak kelawar bergantungan. Gambar gelap sajalah sebab dalam gua tidak dibenarkan mengambil gambar menggunakan flash

                                                                                                                 Hutan Bakau

Bukan setakat kelawar sahaja yang menjadi tarikan tetapi bentuk gua dengan stalaghmite dan stalactite dan juga paya bakau menjadi tarikan.

          monyet ni jadi guide di Gua Kelawar kot..hehe

Gua Kelawar menjadi penutup kepada menjelajah Kilim Geoforest Park. Sangat menarik tetapi maklumat setiap tempat dilawati kami kena baca sendiri jika ada dipaparkan tapi kalau tak ada kami cuma dapat melihat keindahan saja. Mungkin untuk penggemar batu bata dan juga flora dan fauna memahami apa yang dilihat. Untuk pelawat seperti kami rasanya lebih menarik driver bot atau ada juru cakap yang dapat menceritakan serba sedikit tempat-tempat yang dilawati.

Last Day di Langkawi

Hari terakhir di Langkawi, Kami berkumpul awal-awal pagi lagi dari Apartment yang kami menginap dan menuju ke program cikgu-cikgu SMUA Tarbiah Diniah iaitu lawatan ke sekolah dan mesyuarat (lupa la nama tempat tu..hehe).

                                                                                                     Mesyuarat di jalankan

Setelah selesai Mesyuarat ( apa tah ) majlis ditutp dengan pemberian sedikit cenderamata or hadiah la kan pada peserta yang menghadiri mesyuarat ini.

Selesai sudah Mesyuarat ini..Time untuk balik AppartmentMahsuri Idaman untuk kemas-kemas barang-barang n check out dari appartment tersebut pukul 2 petang.

dalam perjalanan untuk ke jeti feri,sempat lagi kami membeli belah dan cuci mata melihat keindahan Pulau Langkawi ini. Taket feri kami pukul 5.00 petang dari Langkawi ke Kuala Perlis.

                                                                                    Banyak pula barang nak bawa macamna ni

                                                                                                          Alamak banyaknya

Oklah feri pun dah ada jadi sampai sini aja lah coretan saya buat anda..Kami balik dulu ye. Ada masa kami cerita lagi tentang pakej kami ini.Terima kasih sudi membaca blog xcell travel 

Terima Kasih Daun Keladi,

Ada Hari Boleh Cerita Lagi.